Teljesítménynövelés
A motor (benzines, porlasztós):
Kezdem a lehetőségeket az erőmű tetejéről lefelé haladva, tehát a szelepdeknitől, az olajdekniig jutunk. A hengerfejben rejlenek a legnagyobb lehetőségek. A vezérműtengely szabályozza, hogy a ketyegőnk mikor kapja a benzin, levegő keveréket, illetve, mikor kell az égéstérből a feleslegessé vált gázoknak távozniuk, tehát a szívóknak minél tovább nyitva kellene lennie, hogy minél több üzemanyag tudjon égni és ezzel nagyobb teljesítményt tudjunk elérni. Ezt úgy tudjuk megvalósítani, ha vásárolunk, vagy legyártatunk erre szakosodott műhelyben fokolt tengelyt. A szelepeknek is jó, ha nagyobbak, ezzel is foglalkoznak cégek, de ha olyan a kocsink, hogy van a motorból nagyobb űrtaltalmú és még a henger átmérője is stimmel, akkor nagy a valószínűsége, hogy stimmelni fog rá a hengerfej, amibe nagyobb a szelepfészek. Pl.: a Golf 1,6 és 1,8 ilyen. Itt van az egyik legidőigényesebb feladat, ami az egyik legfontosabb mindközül! A beömlő és a leömlő nyílások tükrösítése, amire azért van szükség, mivel a gázok nem mozognak elég gyorsan, ha akadály van előttük. Ez fizikából és kémiából is bizonyított tény. Én már túl vagyok néhányon és mondhatom, hogy megkedveltem, mert rájöttem, hogy mivel és, hogy egyszerű, másrészt látványos és érezhető a különbség. Hozzávalók: polírpapír, furatcsiszoló, bronzkorong, flexibilis cső, tűreszelők, fúró(állítható fordulatszámmal és forgásiránnyal). Ugyanezt el kell végezni természetesen a szívó és kipufogó könyökön. A hatás nem marad el!
A porlasztó egy külön alkatrész, melynek a legjobb, ha nagyobb teljesítményűre cseréljük (Dellorto, Weber), de a fúvókák méretét is növelhetjük. Még egy fontos dolog, mely megint csak kémia, az égéshez van sok üzemanyagunk, van égésterünk, de lemarad gyárilag a nagyon fontos oxigén, amire bizony szükség van bőven. Ezt megoldhatjuk egy, vagy kettő direktszűrővel. Fontos, mert megintcsak érezhető a különbség és ezek beszerezhetők minden tuningboltban 5-15eFt között. Ezekre azt mondják, hogy hidegebb levegőre van szükségük, de én úgy tanultam, hogy az üzemanyagnak az a jó, ha minél melegebb levegővel keveredik. Ez még a motor díszévé is fog válni! Ha mindez megvan, akkor felkereshetünk ismét egy műhelyt, ahol foglalkoznak hengerfej síkolással, mivel a motor kompresszióját így a legjobb növelni, mármint, ha leszedetünk belőle. Ezt a méretet a szakműhelyben tudni fogják, ami 0,5-1,5mm között mozog. Hogyha üzemanyag, akkor ezentúl felejtsük el a 95-öst, a minimum legyen ezentúl 98, de ha veszünk mindig oktánszámnövelőt, akkor hálásabb lesz.
Jöhet az égéstér. Itt is van pár lehetőség, amit kihasználhat a vállalkozó szellem! Furathatunk a hüvelyeken, de ezt csak akkor javaslom, ha rossz a henger fala, agy nagy a lökethossz és extra űrtartalm áll majd a rendelkezésünkre, mert nem ebben van a nagy lehetőség, hanem a fizika törvényeiben, mégpedig a mozgó alkatrészek szükségtelen, felesleges súlyaitól próbáljunk megszabadulni, olykor flexel, olykor pedig polirpapírral.
Kezdjük a dugattyúkkal, amiknek a szoknyájuk egy részétől lehet megszabadulni. Itt érdemes patikamérleget használnuk, hogy megtudjuk melyikből mennyit kell még leszedni ahhoz, hogy viszonylag egyező legyen a súlyuk. Erre azért van szükség, mert minél kisebb eltérésnek kell lennie, ami 0,5 gramm legyen maximum. Ugyanígy kell méregetni a hajtókarokat is, amiken sok felesleg van. Nem szabad megfúrni őket, mert akkor veszélyeztetnék az anyag szilárdságát, de az öntési sorját távolítsuk el reszelő, vagy flex segítségével. A tetejükön szokott lenni egy kidudorodás, amire nincs szükség, mivel a hajtókarnak itt nem kell erőt átvinnie, inkább a csapszegeknek az alsó része van igénybe véve a terjeszkedés ütemben. Ha megvagyunk a sorjákkal, akkor jöhet a polírozás kézzel, vagy géppel. A polírnak szerintem csak esztétikai oka lehet, mert a súrlódás itt csekély.
Lendkerék:
Eljutottunk tehát az erőátviteli egységekhez, ahol az első a főtengely után a lendkerék a kuplungszerkezettel. Itt nagyon nagy energiaveszteség áll fenn, mivel a forgási irányban nem kicsi súlyt kell mozgatnia a főtengelynek. Ezzel a mindenki által jól ismert könnyítést kell alkalmaznunk, csak nem szabad azt a hibát elkövetni, amit sokan! Nem elég leszedni a felesleget, hanem ki is kell egyensúlyozni, mert hiába fogja be az esztergályosunk szuperül a vasat, az eszterga nem mindenhonnan szed le egyenletesen és ütni fog, akkor pedig annyi a szimeringeknek és még a nyugvókat is lestrapálja, tehát szedhetjük szét és javítgathatunk nem is olcsón. A kicentírozás nem is olyan bonyolult. Keresünk egy gumis műhelyt, ahol biztosan örömmel segítenek, ha náluk vesszük majd meg az autónk új peres gumijait, felnijeit. Ha megvan csak fel kell rakatni a kerekeknél is használt gépre, ahol megtudjuk hova is kellene plusz súly, de mivel pluszt nem tudunk produkálni, ezért a mínusznál maradva húzunk egy átlót és a szemközti oldalra fúrunk lyukat/kat. Ezt úgy tudjuk megoldani, hogy megmérjük a lendkerék vastagságát és a vas sűrűségét ismerve kiszámítjuk, hogy hányas fúrót használva kell kifúrni az anyagot a kívánt súlyveszteség érdekében. Ha ez megvan, akkor csak fel kell szerelnünk. A kuplungszerkezetünkön, ha tudunk rugókat erősíteni, akkor tegyük meg, de, ha az adott tipushoz gyártanak erősebbet, akkor vegyük meg azt. Ugyanez a helyzet a kuplungtárcsával. Szerezzünk be sportváltozatot, amire azért van szükség, hogy induláskor, vagy váltáskor minél gyorsabban, dinamikusabban reagáljon a kincsünk.
Váltó: Ezen nem tudunk nagyon variálni, de szakosodott műhelyek foglalkoznak váltó gyártással, átalakítással, hogy jobb nyomatékot érjünk el. Ha ezzel foglalkozol, akkor kérlek írj!!!
Féltengelyek:
Ezeket érdemes ismét sportváltozatra cserélni, főleg, ha az autód elsőkerekes!
Fékek:
Mivel a kedvencünk megy, mint az állat, meg is kell állni néha váratlanul. Aki lendületesen vezet, akár városban, akár pedig városon kívül, pláne már túl van egy-két koccanáson az tudhatja, hogy igenis fontos ezekre kellő odafigyelést fordítani. Nem árt, ha átnézzük a fékeket, mielőtt „száguldozunk”! Nagyobb tárcsákat is rakhatunk be, de egy gyári fékrendszer, ha kellően rendbe van téve, akkor az fogni fog, esetleg a betétekből vegyük meg a jobbat, de tuningboltokban ezt is beszerezhetjük. A gumiknak is nagy szerepe van az irányításban, tehát szerezzünk be szélesebb és jobb minőségű tappancsokat! Ha pedig a rendőr kérdezi, miért áll ki a kocsi alól, kérdezzük meg, hogy mennyit kér
Ültetés:
Ha aszfaltbetyárok vagyunk, akkor jól jön, ha az autónk hasmagassága a minimálisra van csökkent, sőt az sem árt ha olyan kemény a rugózás, vagy csillapítás, hogy egy tízforintoson áthaladva megmondjuk, hogy fej, vagy írás! Több megoldás van, attól függően, hogy milyen futóművel készül az autó, de a nagy átlag egyező. Úgy is mondhatnám, hogy mikor gyártották? Ha rugó tartja a kasztnit, akkor rövidebb, úgynevezett ültetőrugó beszerezhető, vagy a kívánt méretre gyártható. Az ültetésnek a legjobb módszere, ha veszünk állítható szettet, de ezeknek az ára sajnos olyan magas egyelőre, hogy meghaladhatja egy komplett motorfelújítás árát. |