Teljestmnynvels
A motor (benzines, porlaszts):
Kezdem a lehetsgeket az erm tetejrl lefel haladva, teht a szelepdeknitl, az olajdekniig jutunk. A hengerfejben rejlenek a legnagyobb lehetsgek. A vezrmtengely szablyozza, hogy a ketyegnk mikor kapja a benzin, leveg keverket, illetve, mikor kell az gstrbl a feleslegess vlt gzoknak tvozniuk, teht a szvknak minl tovbb nyitva kellene lennie, hogy minl tbb zemanyag tudjon gni s ezzel nagyobb teljestmnyt tudjunk elrni. Ezt gy tudjuk megvalstani, ha vsrolunk, vagy legyrtatunk erre szakosodott mhelyben fokolt tengelyt. A szelepeknek is j, ha nagyobbak, ezzel is foglalkoznak cgek, de ha olyan a kocsink, hogy van a motorbl nagyobb rtaltalm s mg a henger tmrje is stimmel, akkor nagy a valsznsge, hogy stimmelni fog r a hengerfej, amibe nagyobb a szelepfszek. Pl.: a Golf 1,6 s 1,8 ilyen. Itt van az egyik legidignyesebb feladat, ami az egyik legfontosabb mindkzl! A beml s a leml nylsok tkrstse, amire azrt van szksg, mivel a gzok nem mozognak elg gyorsan, ha akadly van elttk. Ez fizikbl s kmibl is bizonytott tny. n mr tl vagyok nhnyon s mondhatom, hogy megkedveltem, mert rjttem, hogy mivel s, hogy egyszer, msrszt ltvnyos s rezhet a klnbsg. Hozzvalk: polrpapr, furatcsiszol, bronzkorong, flexibilis cs, treszelk, fr(llthat fordulatszmmal s forgsirnnyal). Ugyanezt el kell vgezni termszetesen a szv s kipufog knykn. A hats nem marad el!
A porlaszt egy kln alkatrsz, melynek a legjobb, ha nagyobb teljestmnyre cserljk (Dellorto, Weber), de a fvkk mrett is nvelhetjk. Mg egy fontos dolog, mely megint csak kmia, az gshez van sok zemanyagunk, van gsternk, de lemarad gyrilag a nagyon fontos oxign, amire bizony szksg van bven. Ezt megoldhatjuk egy, vagy kett direktszrvel. Fontos, mert megintcsak rezhet a klnbsg s ezek beszerezhetk minden tuningboltban 5-15eFt kztt. Ezekre azt mondjk, hogy hidegebb levegre van szksgk, de n gy tanultam, hogy az zemanyagnak az a j, ha minl melegebb levegvel keveredik. Ez mg a motor dszv is fog vlni! Ha mindez megvan, akkor felkereshetnk ismt egy mhelyt, ahol foglalkoznak hengerfej skolssal, mivel a motor kompresszijt gy a legjobb nvelni, mrmint, ha leszedetnk belle. Ezt a mretet a szakmhelyben tudni fogjk, ami 0,5-1,5mm kztt mozog. Hogyha zemanyag, akkor ezentl felejtsk el a 95-st, a minimum legyen ezentl 98, de ha vesznk mindig oktnszmnvelt, akkor hlsabb lesz.
Jhet az gstr. Itt is van pr lehetsg, amit kihasznlhat a vllalkoz szellem! Furathatunk a hvelyeken, de ezt csak akkor javaslom, ha rossz a henger fala, agy nagy a lkethossz s extra rtartalm ll majd a rendelkezsnkre, mert nem ebben van a nagy lehetsg, hanem a fizika trvnyeiben, mgpedig a mozg alkatrszek szksgtelen, felesleges slyaitl prbljunk megszabadulni, olykor flexel, olykor pedig polirpaprral.
Kezdjk a dugattykkal, amiknek a szoknyjuk egy rsztl lehet megszabadulni. Itt rdemes patikamrleget hasznlnuk, hogy megtudjuk melyikbl mennyit kell mg leszedni ahhoz, hogy viszonylag egyez legyen a slyuk. Erre azrt van szksg, mert minl kisebb eltrsnek kell lennie, ami 0,5 gramm legyen maximum. Ugyangy kell mregetni a hajtkarokat is, amiken sok felesleg van. Nem szabad megfrni ket, mert akkor veszlyeztetnk az anyag szilrdsgt, de az ntsi sorjt tvoltsuk el reszel, vagy flex segtsgvel. A tetejkn szokott lenni egy kidudorods, amire nincs szksg, mivel a hajtkarnak itt nem kell ert tvinnie, inkbb a csapszegeknek az als rsze van ignybe vve a terjeszkeds temben. Ha megvagyunk a sorjkkal, akkor jhet a polrozs kzzel, vagy gppel. A polrnak szerintem csak eszttikai oka lehet, mert a srlds itt csekly.
Lendkerk:
Eljutottunk teht az ertviteli egysgekhez, ahol az els a ftengely utn a lendkerk a kuplungszerkezettel. Itt nagyon nagy energiavesztesg ll fenn, mivel a forgsi irnyban nem kicsi slyt kell mozgatnia a ftengelynek. Ezzel a mindenki ltal jl ismert knnytst kell alkalmaznunk, csak nem szabad azt a hibt elkvetni, amit sokan! Nem elg leszedni a felesleget, hanem ki is kell egyenslyozni, mert hiba fogja be az eszterglyosunk szuperl a vasat, az eszterga nem mindenhonnan szed le egyenletesen s tni fog, akkor pedig annyi a szimeringeknek s mg a nyugvkat is lestraplja, teht szedhetjk szt s javtgathatunk nem is olcsn. A kicentrozs nem is olyan bonyolult. Keresnk egy gumis mhelyt, ahol biztosan rmmel segtenek, ha nluk vesszk majd meg az autnk j peres gumijait, felnijeit. Ha megvan csak fel kell rakatni a kerekeknl is hasznlt gpre, ahol megtudjuk hova is kellene plusz sly, de mivel pluszt nem tudunk produklni, ezrt a mnusznl maradva hzunk egy tlt s a szemkzti oldalra frunk lyukat/kat. Ezt gy tudjuk megoldani, hogy megmrjk a lendkerk vastagsgt s a vas srsgt ismerve kiszmtjuk, hogy hnyas frt hasznlva kell kifrni az anyagot a kvnt slyvesztesg rdekben. Ha ez megvan, akkor csak fel kell szerelnnk. A kuplungszerkezetnkn, ha tudunk rugkat ersteni, akkor tegyk meg, de, ha az adott tipushoz gyrtanak ersebbet, akkor vegyk meg azt. Ugyanez a helyzet a kuplungtrcsval. Szerezznk be sportvltozatot, amire azrt van szksg, hogy indulskor, vagy vltskor minl gyorsabban, dinamikusabban reagljon a kincsnk.
Vlt: Ezen nem tudunk nagyon varilni, de szakosodott mhelyek foglalkoznak vlt gyrtssal, talaktssal, hogy jobb nyomatkot rjnk el. Ha ezzel foglalkozol, akkor krlek rj!!!
Fltengelyek:
Ezeket rdemes ismt sportvltozatra cserlni, fleg, ha az autd elskerekes!
Fkek:
Mivel a kedvencnk megy, mint az llat, meg is kell llni nha vratlanul. Aki lendletesen vezet, akr vrosban, akr pedig vroson kvl, plne mr tl van egy-kt koccanson az tudhatja, hogy igenis fontos ezekre kell odafigyelst fordtani. Nem rt, ha tnzzk a fkeket, mieltt „szguldozunk”! Nagyobb trcskat is rakhatunk be, de egy gyri fkrendszer, ha kellen rendbe van tve, akkor az fogni fog, esetleg a bettekbl vegyk meg a jobbat, de tuningboltokban ezt is beszerezhetjk. A gumiknak is nagy szerepe van az irnytsban, teht szerezznk be szlesebb s jobb minsg tappancsokat! Ha pedig a rendr krdezi, mirt ll ki a kocsi all, krdezzk meg, hogy mennyit kr
ltets:
Ha aszfaltbetyrok vagyunk, akkor jl jn, ha az autnk hasmagassga a minimlisra van cskkent, st az sem rt ha olyan kemny a rugzs, vagy csillapts, hogy egy tzforintoson thaladva megmondjuk, hogy fej, vagy rs! Tbb megolds van, attl fggen, hogy milyen futmvel kszl az aut, de a nagy tlag egyez. gy is mondhatnm, hogy mikor gyrtottk? Ha rug tartja a kasztnit, akkor rvidebb, gynevezett ltetrug beszerezhet, vagy a kvnt mretre gyrthat. Az ltetsnek a legjobb mdszere, ha vesznk llthat szettet, de ezeknek az ra sajnos olyan magas egyelre, hogy meghaladhatja egy komplett motorfeljts rt. |